| |
|
Edvard Munch - víc než tvůrce "Výkřiku"
RAFF, Alisa
Bakalářská práce pod názvem Edvard Munch - víc než tvůrce "Výkřiku" je zpracována ve formě teoreticko-praktické. Teoretická část přibližuje život a dílo jednoho z nejznámějších norských malířů - Edvarda Muncha. Důležitou částí jsou kapitoly, v nichž jsou rozebírána vybraná díla a v nichž je především analyzován obraz "Výkřik". V části praktické se aplikují znalosti o Munchově malířských technikách a zobrazovacích metodách, na jejichž základě vzniká řada skic a obraz v technice akrylu.
|
|
Grafická výzdoba nejvýznamnějších tisků Pavla Severína z Kapí Hory a jeho pokračovatelů
Vlášková, Barbora ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Zapletalová, Jana (oponent)
Bibliografická citace Grafická výzdoba nejvýznamnějších tisků Pavla Severína z Kapí Hory a jeho pokračovatelů [rukopis] : diplomová práce / Barbora Vlášková; vedoucí práce: Magdalena Nespěšná Hamsíková. -- Praha, 2012. - 170 s. Anotace Diplomová práce s názvem "Grafická výzdoba nejvýznamnějších tisků Pavla Severína z Kapí Hory a jeho pokračovatelů" pojednává o kulturním a historickém významu největší renesanční pražské tiskárny působící na konci 15. a v první polovině 16. století. Práce se zejména zaměřuje na vývoj a kvalitativní zpracování dřevořezové výzdoby tisků, vydaných v severínsko-kosořské tiskárně v průběhu jejího sedmdesátiletého působení. Zmíněny zde budou počátky severinské tiskárny a rané knižní ilustrace v kontextu se zahraničními inspiracemi, které měly vliv na pozdější práce jednoho z nejvýznačnějších pražských tiskařů, na osobnost Pavla Severína z Kapí Hory. Grafická výzdoba tisků vydaných Pavlem Severínem z Kapí Hory dosáhla vysoké úrovně, srovnatelné se zahraničními ilustracemi. Na tradici a význam kvalitní grafické výzdoby tisků pak navázali jeho následovníci, Jan Severín mladší a Jan Kosořský z Kosoře, jejichž tiskařské produkci zde bude také věnováno nemalé místo. Práce bude zakončena seznamem tisků vydaných od roku 1488 až do roku 1557, včetně stručného popisu dřevořezových ilustrací....
|
|
Albrecht Dürer - Apokalypsa
Výborný, Michal ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Práce přibližuje po ikonografické stránce pohled na Dürerovu Apokalypsu rozdělenou na samostatně popisující Titulní list, Mučení sv. Jana Evangelisty a následně na čtrnáct listů, s nezbytným ohledem na soudobé historické události a vliv významných osobností určujících dobu pro vznik díla. Kritika pramenů autorů zabývajících se dříve tématem Apokalypsy je zde prezentována v kontrastu k soudobému nahlížení na danou problematiku Ikonografické rozkrytí všech šestnácti listů (včetně titulního listu zhotoveného v druhém vydání roku 1511) se zároveň snaží ikonologicky rozkrýt hlubší symboliku listů. V závěru práce je prezentovaná koncepce podání Apokalypsy jako programového díla pro přicházející nástup nového vyznání - protestantismu.
|
|
Život a dílo tiskaře a dřevořezáče Michaela Peterleho (zemř. 1588)
Tvrzníková, Jana ; Voit, Petr (vedoucí práce) ; Veselá, Lenka (oponent)
Diplomová práce o životě a díle tiskaře a dřevořezáče Michaela Peterleho st. je zaměřena především na jeho domnělou dřevořezáčskou činnost (činný v období 1562- 1588). Vychází z předpokladu, že ačkoliv Michael Peterle dřevořezy nesignoval, část svých tisků sám ilustroval. Jeho tiskárnu opustilo od konce 60. do konce 80. let 16. století množství příležitostných tisků a některé zajímavé ilustrované knihy. V rámci práce byla pořízena fotodokumentace a popis dřevořezových ilustrací a dekoru (podle Soupisu tisků Michaela Peterla staršího a jeho nástupců od Pravoslava Kneidla a dalších novějších zdrojů). Pozornost byla věnována také kontextu, v jakém byly ilustrace použity. Následně byly zmapovány ilustrace a dekor tiskařské konkurence u nás a v Německu. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že Michael Peterle nebyl dřevořezáčem, nýbrž jen briefmalerem a tiskařem. Tato práce tak poskytuje další pohled na tiskovou produkci předbělohorského období. Klíčová slova: Peterle, Michael; tiskárna; knihtisk; dřevořez; ilustrace; dekor Počet znaků: 228 022 Počet slov: 32 876 Normostran: 127
|
|
Na druhém konci světa. Japonské dřevořezy, jejich kořeny a odlišnosti
Vondrušková, Eliška ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA Japonsko, vizuální kultura, dřevořez, deskotisk, Ukiyo-e ANOTACE Studentka během svého studijního pobytu v Japonsku bude sbírat a analyzovat prvky vizuální komunikace a kultury zaměřené na japonský dřevořez Ukiyo-e. Prostuduje odpovídající odbornou literaturu se zaměřením na japonský dřevořez a pokusí se formulovat svou zkušenost s pohledem evropskýma očima. Bude vycházet z vlastních poznatků a z poznatků načerpaných z odborné literatury a otevře prostor k porovnání japonské vizuální kultury s evropskou vizuální kulturou. V didaktické části se studentka bude zabývat návrhem výukových výtvarných etud vycházejících ze specifik výtvarného japonského projevu v oblasti Ukiyo-e. V autorské části se studentka zaměří na aplikaci japonských specifik ve výtvarném projevu v oblasti Ukiyo-e a na svojí tvorbu.
|
|
Biblické podobenství a jeho výtvarná interpretace
KREJČÍ, Astrid
Diplomová práce pod názvem "Biblické podobenství a jeho výtvarná interpretace" sestává ze dvou částí? teoretické a praktické. Teoretická část si klade za cíl porovnat biblický příběh ze Starého zákona s novozákonním podobenstvím, popsat a vysvětlit všechny základní symboly, které se v příbězích vyskytují. V první části diplomové práce je popsán vznik Bible a Bible obecně. Ze Starého zákona je vybrán příběh o obětování Izáka a z Nového zákona podobenství o marnotratném synu. Teoretická část se zabývá popisem obou příběhů a symbolů v nich obsažených a dále výtvarnými umělci, kteří se Knihou knih ve své tvorbě inspirovali. V praktické části budou uplatněny poznatky z teoretické části k vytvoření volných grafických listů v technice linorytu a dřevořezu na téma návrat marnotratného syna.
|
|
Život a dílo tiskaře a dřevořezáče Michaela Peterleho (zemř. 1588)
Tvrzníková, Jana ; Voit, Petr (vedoucí práce) ; Veselá, Lenka (oponent)
Diplomová práce o životě a díle tiskaře a dřevořezáče Michaela Peterleho st. je zaměřena především na jeho domnělou dřevořezáčskou činnost (činný v období 1562- 1588). Vychází z předpokladu, že ačkoliv Michael Peterle dřevořezy nesignoval, část svých tisků sám ilustroval. Jeho tiskárnu opustilo od konce 60. do konce 80. let 16. století množství příležitostných tisků a některé zajímavé ilustrované knihy. V rámci práce byla pořízena fotodokumentace a popis dřevořezových ilustrací a dekoru (podle Soupisu tisků Michaela Peterla staršího a jeho nástupců od Pravoslava Kneidla a dalších novějších zdrojů). Pozornost byla věnována také kontextu, v jakém byly ilustrace použity. Následně byly zmapovány ilustrace a dekor tiskařské konkurence u nás a v Německu. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že Michael Peterle nebyl dřevořezáčem, nýbrž jen briefmalerem a tiskařem. Tato práce tak poskytuje další pohled na tiskovou produkci předbělohorského období. Klíčová slova: Peterle, Michael; tiskárna; knihtisk; dřevořez; ilustrace; dekor Počet znaků: 228 022 Počet slov: 32 876 Normostran: 127
|
|
Albrecht Dürer - Apokalypsa
Výborný, Michal ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Práce přibližuje po ikonografické stránce pohled na Dürerovu Apokalypsu rozdělenou na samostatně popisující Titulní list, Mučení sv. Jana Evangelisty a následně na čtrnáct listů, s nezbytným ohledem na soudobé historické události a vliv významných osobností určujících dobu pro vznik díla. Kritika pramenů autorů zabývajících se dříve tématem Apokalypsy je zde prezentována v kontrastu k soudobému nahlížení na danou problematiku Ikonografické rozkrytí všech šestnácti listů (včetně titulního listu zhotoveného v druhém vydání roku 1511) se zároveň snaží ikonologicky rozkrýt hlubší symboliku listů. V závěru práce je prezentovaná koncepce podání Apokalypsy jako programového díla pro přicházející nástup nového vyznání - protestantismu.
|
|
Grafická výzdoba nejvýznamnějších tisků Pavla Severína z Kapí Hory a jeho pokračovatelů
Vlášková, Barbora ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Zapletalová, Jana (oponent)
Bibliografická citace Grafická výzdoba nejvýznamnějších tisků Pavla Severína z Kapí Hory a jeho pokračovatelů [rukopis] : diplomová práce / Barbora Vlášková; vedoucí práce: Magdalena Nespěšná Hamsíková. -- Praha, 2012. - 170 s. Anotace Diplomová práce s názvem "Grafická výzdoba nejvýznamnějších tisků Pavla Severína z Kapí Hory a jeho pokračovatelů" pojednává o kulturním a historickém významu největší renesanční pražské tiskárny působící na konci 15. a v první polovině 16. století. Práce se zejména zaměřuje na vývoj a kvalitativní zpracování dřevořezové výzdoby tisků, vydaných v severínsko-kosořské tiskárně v průběhu jejího sedmdesátiletého působení. Zmíněny zde budou počátky severinské tiskárny a rané knižní ilustrace v kontextu se zahraničními inspiracemi, které měly vliv na pozdější práce jednoho z nejvýznačnějších pražských tiskařů, na osobnost Pavla Severína z Kapí Hory. Grafická výzdoba tisků vydaných Pavlem Severínem z Kapí Hory dosáhla vysoké úrovně, srovnatelné se zahraničními ilustracemi. Na tradici a význam kvalitní grafické výzdoby tisků pak navázali jeho následovníci, Jan Severín mladší a Jan Kosořský z Kosoře, jejichž tiskařské produkci zde bude také věnováno nemalé místo. Práce bude zakončena seznamem tisků vydaných od roku 1488 až do roku 1557, včetně stručného popisu dřevořezových ilustrací....
|